CB 1300
A máme tu zakladatele třídy musclebikes hondu CB 1300. První opravdu svalnatá CB spatřila světlo světa v roce 1992 a přepisovala historii projekt big one CB 1000 F se stal skutečností. Motorka s opravdu nadčasovým designem a pružným opravdu silným motorem, klasickým kolébkovým rámem se stala bestcelerem a definovala kategorii supersilných naháčů.
Velká konkurence v podobě Yamahy XJR nenechala vývojáře Hondy odpočívat a začal se vyvíjet další model SC40, který měl svou premiéru v roce 1998. Tímto počinem začal hon za ještě většími a silnějšími naháči a CB dostala obří motor 1300 s kroutícím momentem 120 nm a zadní gumu o rozměru 190. Tento motor poháněl i model X4 který byl jen pro japonský trh. Je třeba si uvědomit, že dovoz CB 1300 do Evropy v letech 98-02 zajišťovali pouze neoficiální importéři, proto v Evropě nepatřila k masově prodávaným strojům. Zato následovník SC 54 se v Evropě prodával a prodává až do současnosti. Začal se vyrábět v roce 2003 a přinesl několik zásadních změn. Jako zbrusu nový vodou chlazený motor o objemu 1300, karburátory nahradilo vstřikování, nový výfukový systém 4-2-1 dostal katalyzátor a od roku 2005 se stalo volitelnou výbavou ABS. Tento model se vyrábí také s polokapotou, která oprašuje vzpomínky na legendární CB 1100R BOL D'OR z 80tých let. Revolucí prošel i design. Nové podsedlové plasty ukončené led světlem, nová 21 litrová nádrž, nová kola, nová přístrojová deska atd. Prostě se jednalo o nový bajk, který je některými majiteli starších modelů CB 1300 odsuzován za jeho design a především je to design motoru. Nádherné žebrování nahradil hladký povrch vodou chlazeného motoru, který ne tak úplně koresponduje s designem klasických nakedbiků.
CB 1300 se vyrábí i v současnosti a je to velice schopný bajk. Neutrální chování hondy je vždy kladem, a proto o tento bajk bude stále hodně zájemců. Budeme jen doufat, že se tento bajk ve výrobním programu udrží i nadále, protože představit si výrobní program Hondy bes velké CB je opravdu těšké.
Test:
www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/honda/honda-cb-1300s-3168.html
Technické parametry:
Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu | |||
---|---|---|---|
Hmotnost: | 234 kg | ||
Odpružení kol vpředu (průměr x zdvih): | 43x120 mm | ||
Odpružení kol vzadu (průměr x zdvih): | 116 mm | ||
Úhel hlavy řízení: | 65.0 stupňů | ||
Výška sedla: | 790 mm | ||
Stopa (závlek předního kola): | 99.0 mm | ||
Rozvor: | 1510 mm | ||
Typ rámu: | trubkový | ||
Materiál rámu: | ocel | ||
Motor, pohonná soustava motocyklu | |||
Druh motoru: | řadový | ||
Takt motoru: | čtyřdobý | ||
Chlazení: | kapalinou | ||
Sekundární převod: | řetěz | ||
Rozvod: | 2x OHC (2x vačkový hřídel v hlavě válce) | ||
Příprava směsi: | vstřikování | ||
Emise: | neuvedeno | ||
Čištění škodlivin ve výfukových plynech: | neřízený katalytický systém, systém dodatečného spalování | ||
Startér: | elektrický spouštěč | ||
Zdvihový objem: | 1284.0 ccm | ||
Vrtání: | 78.0 mm | ||
Zdvih: | 67.0 mm | ||
Kompresní poměr: | 9.6:1 | ||
Počet válců: | 4 | ||
Počet ventilů: | 16 | ||
Počet rychlostních stupňů (manuál): | 5 | ||
Jízdní výkon motocyklu | |||
Točivý moment: | 117.0 Nm při 6000 otáčkách | ||
Výkon motoru: | 85.0 kW / 116.0 koní při 7500 otáčkách | ||
Max. rychlost: | 230 km/h | ||
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 3.3 s | ||
Pohonné hmoty, spotřeba paliva | |||
Druh paliva: | Natural 95 | ||
Objem nádrže: | 21.0 litrů | ||
Rezerva: | 4.5 litrů | ||
Spotřeba paliva: | 5.2 litrů na 100 kilometrů | ||
Ostatní vlastnosti a parametry | |||
Brzdy přední: | dvojité kotoučové | ||
Brzdy zadní: | kotoučové | ||
Průměr kotoučů u předních brzd: | 310 mm | ||
Průměr kotoučů u zadních brzd: | 256 mm | ||
Sériový rozměr pneu vpředu: | 120/70 - 17 | ||
Sériový rozměr pneu vzadu: | 180/55 - 17 | ||