CB 1300

            A máme tu zakladatele třídy musclebikes hondu CB 1300. První opravdu svalnatá CB spatřila světlo světa v roce 1992 a přepisovala historii projekt big one CB 1000 F se stal skutečností. Motorka s opravdu nadčasovým designem a pružným opravdu silným motorem, klasickým kolébkovým rámem se stala bestcelerem a definovala kategorii supersilných naháčů.

            Velká konkurence v podobě Yamahy XJR nenechala vývojáře Hondy odpočívat a začal se vyvíjet další model SC40, který měl svou premiéru v roce 1998. Tímto počinem začal hon za ještě většími a silnějšími naháči a CB dostala obří motor 1300 s kroutícím momentem 120 nm a zadní gumu o rozměru 190. Tento motor poháněl i model X4 který byl jen pro japonský trh. Je třeba si uvědomit, že dovoz CB 1300 do Evropy v letech 98-02 zajišťovali pouze neoficiální importéři, proto v Evropě nepatřila k masově prodávaným strojům. Zato následovník SC 54 se v Evropě prodával a prodává až do současnosti. Začal se vyrábět v roce 2003 a přinesl několik zásadních změn. Jako zbrusu nový vodou chlazený motor o objemu 1300, karburátory nahradilo vstřikování, nový výfukový systém 4-2-1 dostal katalyzátor a od roku 2005 se stalo volitelnou výbavou ABS. Tento model se vyrábí také s polokapotou, která oprašuje vzpomínky na legendární CB 1100R BOL D'OR z 80tých let. Revolucí prošel i design. Nové podsedlové plasty ukončené led světlem, nová 21 litrová nádrž, nová kola, nová přístrojová deska atd. Prostě se jednalo o nový bajk, který je některými majiteli starších modelů CB 1300 odsuzován za jeho design a především je to design motoru. Nádherné žebrování nahradil hladký povrch vodou chlazeného motoru, který ne tak úplně koresponduje s designem klasických nakedbiků.

            CB 1300 se vyrábí i v současnosti a je to velice schopný bajk. Neutrální chování hondy je vždy kladem, a proto o tento bajk bude stále hodně zájemců. Budeme jen doufat, že se tento bajk ve výrobním programu udrží i nadále, protože představit si výrobní program Hondy bes velké CB je opravdu těšké.     

Test:

www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/honda/honda-cb-1300s-3168.html 

 Technické parametry:

    Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu
  Hmotnost:   234 kg
  Odpružení kol vpředu (průměr x zdvih):   43x120 mm
  Odpružení kol vzadu (průměr x zdvih):   116 mm
  Úhel hlavy řízení:   65.0 stupňů
  Výška sedla:   790 mm
  Stopa (závlek předního kola):   99.0 mm
  Rozvor:   1510 mm
  Typ rámu:   trubkový
  Materiál rámu:   ocel
   Motor, pohonná soustava motocyklu
  Druh motoru:   řadový
  Takt motoru:   čtyřdobý
  Chlazení:   kapalinou
  Sekundární převod:   řetěz
  Rozvod:   2x OHC (2x vačkový hřídel v hlavě válce)
  Příprava směsi:   vstřikování
  Emise:   neuvedeno
  Čištění škodlivin ve výfukových plynech:   neřízený katalytický systém, systém dodatečného spalování
  Startér:   elektrický spouštěč
  Zdvihový objem:   1284.0 ccm
  Vrtání:   78.0 mm
  Zdvih:   67.0 mm
  Kompresní poměr:   9.6:1
  Počet válců:   4
  Počet ventilů:   16
  Počet rychlostních stupňů (manuál):   5
   Jízdní výkon motocyklu
  Točivý moment:   117.0 Nm při 6000 otáčkách
  Výkon motoru:   85.0 kW / 116.0 koní při 7500 otáčkách
  Max. rychlost:   230 km/h
  Zrychlení z 0 na 100 km/h:   3.3 s
   Pohonné hmoty, spotřeba paliva
  Druh paliva:   Natural 95
  Objem nádrže:   21.0 litrů
  Rezerva:   4.5 litrů
  Spotřeba paliva:   5.2 litrů na 100 kilometrů
   Ostatní vlastnosti a parametry
  Brzdy přední:   dvojité kotoučové
  Brzdy zadní:   kotoučové
  Průměr kotoučů u předních brzd:   310 mm
  Průměr kotoučů u zadních brzd:   256 mm
  Sériový rozměr pneu vpředu:   120/70 - 17
  Sériový rozměr pneu vzadu:   180/55 - 17