XJR 1300
Ano a máme tu opravdovou legendu Yamahu xjr. Tento stroj spatřil světlo světa v roce 1994 s motorem původně z FJ 1200. Tento model Yamahy byl odpovědí na legendární big one Hondu CB 1000 a oba tyto stroje začali vytvářet svou vlastní třídu mezi naháči a to jsou musclebikes, nebo také power naked bikes. Vzhledem k tomu, že honda se v této době prodávala jen v usa a japonsku a do evropy se oficiálně nedovážela. Naproti tomu yamaha se prodávala po celém světě a nejen proto se XJR stala opravdovou královnou své třídy. Obrovský motor chlazený vzduchem s mamutím zátahem v celém otáčkovém spektru a s geniální jednoduchou konstrukcí a tak typickým chrastivým zvukem se stal ve své kategorii pojmem.
Od roku 1997 se stroj prodával v provedení XJR 1200 a XJR 1200 SP King replica verze SP disponovala zadními tlumiči Ohlins. Od roku 1998 dostala stavitelné tlumiče standardní verze a verze SP se prodavala jako XJR 1200 SP Christian Sarron. V Japonsku se model XJR stal jedním z nejprodávanějších modelů, a proto si ho Japonci hýčkali a Japonské verze XJRka se od standardních proto často lišily jiné brzdy čtyřpísty brembo, vpředu vidlice Ohlins, digitální přístrojová deska, více chromu na motoru atd. Na konci roku 1998 se poprvé dostává do výroby model XJR 1300, v roce 98 se vyrábí 1200 a 1300 současně od roku 1999 se vyrábí už jen XJR 1300. Od roku 1999 se verze standardní a SP liší už jen barevnými provedeními a mění se pouze drobnosti jako, lehčí kola z fazera atd.
Model XJR se stal za dobu své výroby opravdovým pojmem a legendou, nezničitelný a supersilný motor kvalitní podvozkové komponenty a nádherné naprosto čisté linie biku dokázali okouzlit mnoho kupců. Model XJR se jen s malými změnami vyrábí od roku 1994 až do současnosti což mluví pro tento stroj samo za sebe.
Testy:
www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/yamaha/yamaha-xjr-1300-sp-5.html model 2003
www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/yamaha/yamaha-xjr-1300-3182.html model 2005
www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/yamaha/yamaha-xjr-1300-12240.html model 2007
Technické parametry model 2006:
Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu | |||
---|---|---|---|
Hmotnost: | 224 kg | ||
Odpružení kol vpředu (průměr x zdvih): | 130 mm | ||
Odpružení kol vzadu (průměr x zdvih): | 110 mm | ||
Úhel hlavy řízení: | 64.5 stupňů | ||
Výška sedla: | 790 mm | ||
Stopa (závlek předního kola): | 100.0 mm | ||
Rozvor: | 1510 mm | ||
Typ rámu: | dvojitý kolébkový | ||
Materiál rámu: | ocel | ||
Motor, pohonná soustava motocyklu | |||
Druh motoru: | řadový | ||
Takt motoru: | čtyřdobý | ||
Chlazení: | vzduchem | ||
Sekundární převod: | řetěz | ||
Rozvod: | 2x OHC (2x vačkový hřídel v hlavě válce) | ||
Příprava směsi: | karburátor | ||
Emise: | Euro 2 | ||
Čištění škodlivin ve výfukových plynech: | řízený katalytický systém | ||
Startér: | elektrický spouštěč | ||
Zdvihový objem: | 1251.0 ccm | ||
Vrtání: | 79.0 mm | ||
Zdvih: | 63.8 mm | ||
Kompresní poměr: | 9.7:1 | ||
Počet válců: | 4 | ||
Počet ventilů: | 16 | ||
Počet rychlostních stupňů (manuál): | 5 | ||
Jízdní výkon motocyklu | |||
Točivý moment: | 99.9 Nm při 6500 otáčkách | ||
Výkon motoru: | 78.1 kW / 99.9 koní při 8000 otáčkách | ||
Max. rychlost: | 213 km/h | ||
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 3.4 s | ||
Pohonné hmoty, spotřeba paliva | |||
Druh paliva: | Natural 95 | ||
Objem nádrže: | 21.0 litrů | ||
Rezerva: | 4.5 litrů | ||
Spotřeba paliva: | 5.6 litrů na 100 kilometrů | ||
Ostatní vlastnosti a parametry | |||
Brzdy přední: | dvojité kotoučové | ||
Brzdy zadní: | kotoučové | ||
Průměr kotoučů u předních brzd: | 298 mm | ||
Průměr kotoučů u zadních brzd: | 267 mm | ||
Sériový rozměr pneu vpředu: | 120/70 - 17 | ||
Sériový rozměr pneu vzadu: | 180/55 - 17 |